Produkter » Vindsjäl

Äventyrsrollspel i en färgstark och främmande värld

Upplev bravader och strapatser tillsammans med dina kamrater; utforska mystiska djungelruiner; bekämpa Sorgens intrång; avgör konflikter mellan rivaliserande fraktioner; bli hjältar för de bortglömda vanliga människorna. Gör ett namn för er själva och lämna ert avtryck i världen.

Vindsjäl är ett äventyrsrollspel med fokus på frihet, upptäckarglädje och kamratskap – för dig som vill utforska en färgstark och främmande värld. I spelet gestaltar ni utstötta äventyrare och våghalsiga lycksökare, så kallade vindsjälar

Regler

Vindsjäls regler bygger på en förhållandevis klassisk grund, som har anpassats för att främja spelflyt, frihet och kreativitet. 

Rollpersonerna har tio färdigheter som förmedlar deras kompetens inom olika områden. Värdet i en lämplig färdighet – tillsammans med eventuella modifikationer – bildar en pöl av sexsidiga tärningar, vilka slås när rollpersonen försöker utföra en osäker handling. 

Alla tärningar som visar 5 eller högre än räknas som en framgång. Ju fler framgångar, desto bättre lyckas rollpersonen. Samma system används för att hantera alla typer av situationer. Handlingar kan ha fyra möjliga utfall: 

  • 0 framgångar: Misslyckad handling, med konsekvens.
  • 1 framgång: Lyckad handling, med konsekvens.
  • 2 framgångar: Lyckad handling, utan konsekvens.
  • 3+ framgångar: Lyckad handling, utan konsekvens – med kritisk effekt.

Alla slag slås av spelarna – även när det finns aktiva motståndare. I en konflikt avgör spelarens slag flera moment: rollpersonens anfall och försvar, samt motståndarens anfall och försvar. Om spelaren slår framgångsrikt innebär det att rollpersonen lyckas med sina handlingar; om slaget går dåligt innebär det att motståndaren lyckas istället; om slaget blir halvdant kanske båda lyckas.

 

Spelvärld

Spelvärlden Agweon hämtar sin inspiration från historiska Mesoamerika, Sydostasien och Polynesien. Det är en färgstark och optimistisk plats, om än med inslag av mörker. För äventyrare är det en värld av möjligheter och faror – mycket av världen är fortfarande outforskad och fylld med hemligheter.

Världen utgörs av en halvmåneformad ö med grönskande bergsryggar, djupa djungler, snötäckta toppar och röd öken. Ön isoleras från omvärlden av våldsamma stormar och tidvatten, som orsakas av de två månarna

Invånarna lever av jordbruk och boskapsskötsel, med kvarnar och självbevattnande terassodlingar. Agweon har ingen användbar metall – verktyg tillverkas av trä, ben och vulkanglas. Människorna lever i runda hus, äter huvudsakligen vegetarisk kost och är oerhört förtjusta i te. De flesta tillber inte någon högre makt eller gudom – men man tror att de som beter sig vördnadsfullt mot sin omgivning får en allt mer positiv resonans som ger belöningar när man återföds i framtida liv.

På ön finns även spår från en försvunnen högkultur: ruiner av mäktiga byggnadsverk och mystiska teknologiska konstruktioner, vilka drivs av lysande esoteriska kristaller.

Sedan esoterin vaknade finns platser där naturlagarna har vänts upp och ned: det finns svävande öar i skyn och vandrande stenkolosser har fått liv. Esoteriska kristaller har börjat dyka upp, vilka syntetiserar med omgivande materia och kan ge människor förmågan att manipulera övernaturliga krafter.  

Världen har därtill drabbats av något som kallas för Sorgen. Det har öppnats upp mörka sår i verkligheten, kring vilka allt liv tynar bort och dör. Ur dessa revor kommer verkligheten sorgeväsen – monstruösa skepnader dränkta i skuggor, med vitlysande ögon och käftar.

Vindsjäl fångar den anda i vilken jag själv en gång i tiden började spela: att tillsammans med mina kamrater utforska en för oss okänd och exotiskt värld i vilken vi var fria själar. […] Jag gillar det här rollspelet för dess optimism och för att det inbjuder till frihet och upptäckarlust. […] Och inte minst för att steget från att läsa Vindsjäl till att spela det känns så kort.”
Joakim Waern, Speltidningen Fenix
 
”Det är roligt att för en gångs skull invigas i en positiv, livsbejakande och brokig värld […] Spelet känns mycket genomarbetat även när det gäller små detaljer i världsbyggandet.”
Mikael Huss, BTJ
 
”Helheten Vindsjäl presenterar går inte att summera så mycket bättre än de tre ord som valts ut till baksidan: frihet, upptäckarglädje och kamratskap. […] Det sticker ut för att det är färgglatt och mysigt. Men det sticker ut mer än så för att det är en välkonstruerad helhet som står stadigt på egna ben.”
Martin Annander, rollspel.nu

Release: 2021
Author: Lucas Falk
Language: Svenska
Facebook: @Vindsjal
I BUTIK
NEDLADDNINGAR